5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu hükümleri gereğince, ilimiz sınırları içerisinde oluşan atıkların depolanması ve bertaraf edilmesine ilişkin hizmetleri yerine getirmek, bu amaçla tesisler kurmak, kurdurmak, işletmek veya işlettirmek Büyükşehir Belediyemiz sorumluluğundadır.
2872 Sayılı Çevre Kanunu’nun 11. Maddesinde “Büyükşehir belediyeleri ve belediyeler evsel katı atık bertaraf tesislerini kurmak, kurdurmak, işletmek veya işlettirmekle yükümlüdürler. Bu hizmetten yararlanan ve/veya yararlanacaklar, sorumlu yönetimlerin yapacağı yatırım, işletme, bakım, onarım ve ıslah harcamalarına katılmakla yükümlüdür. Bu hizmetten yararlananlardan, belediye meclisince belirlenecek tarifeye göre katı atık toplama, taşıma ve bertaraf ücreti alınır. Bu fıkra uyarınca tahsil edilen ücretler, katı atıkla ilgili hizmetler dışında kullanılamaz.” denilmektedir.
27.10.2010 tarih ve 27742 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren ''Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik'' hükümleri gereğince; evsel katı atıklar için toplama, taşıma, aktarma, geri kazanım ve bertaraf tesislerinin kurulması, işletilmesi, kapatılması ve kapatma sonrası izlenmesi ve bakımına ait tam maliyet esaslı tarifenin, kirleten öder esasları uyarınca ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yayımlanan “Evsel Katı Atık Tarifelerinin Belirlenmesine Yönelik Kılavuz” doğrultusunda hesaplanarak su faturasına yansıtma yöntemiyle tahsil edilmesi gerekmektedir.
Yukarıda belirtilen ilgili mevzuatlar gereği; İlimiz sınırları içinde evsel katı atıkların transfer ve bertaraf hizmetini yürütmekte olan Büyükşehir Belediye Başkanlığımızın, söz konusu hizmetler için oluşan giderleri tam maliyet esasına göre belirlenmiş, bu maliyetlerden ÇTV gelirleri çıkarılmış ve Ordu Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü abone sayıları dikkate alınarak “2018 Yılı Evsel Katı Atık Transfer ve Bertaraf Bedeli” hesaplanarak raporlanmıştır.
|
Maliyetler |
Tutarı (TL) |
|
Direkt Maliyetler |
|
|
Sabit Varlıklar Giderleri (Konteynır) |
477.121,80 TL |
|
Araç Alımı Giderleri |
4.133.988,80 TL |
|
Makina Ekipman Alımı Giderleri |
2.889.525,00 TL |
|
İnşaat Yatırımları Giderleri |
7.423.492,7 TL |
|
Kira Giderleri |
371.710,00 TL |
|
Malzeme, Yakıt, Hizmet Alımı Sözleşme Bedelleri |
2.551.520,30 TL |
|
Personel Giderleri |
1.028.578,43 TL |
|
|
18.875.937,35 TL |
|
Ayırma ve Gruplama Tesisi Kira Geliri |
- 265.579,00 TL |
|
TOPLAM YATIRIM MALİYETİ (YIL) |
18.610.358,82 TL |
|
|
|
|
Amortisman |
+1.228.094,40 TL |
|
Diğer Giderler (Hizmet Alım, Personel, Kira, Yakıt)) |
+ 3.951.809,07 TL |
|
Kurumlar Vergisi (%3) |
+ 147.429,75 TL |
|
Ayırma ve Gruplama Tesisi Kira Geliri |
- 265.579,00 TL |
|
Toplam |
5.061.754,74 TL |
|
ÇTV Büyükşehir Payı |
- 914.172,93 TL |
|
NET Gider |
4.147.581,78 TL* |
|
OSKİ Abone Sayısı (2017) |
246248 |
*Hesaplama sabit ekipmanların amortismanı, hizmet alımı, yakıt personel gibi diğer giderler ile kurumla vergisinden, elde edilen gelirler ve ÇTV payı çıkarılarak elde edilen net gider üzerinden yapılmıştır.
Mesken, sanayi-işyeri, şantiye, Resmi Daire gibi alanların atık üretimlerinin farklı olduğu düşünüldüğünde, abone vasıflarına göre bedel alınmasının daha uygun olacağına görülmektedir.
İlimiz sınırları içerisinde evsel katı atıkların transfer ve bertaraf edilmesi hizmetlerinden yararlananlar; mesken, resmi daire, işyeri-sanayi, şantiye ve diğer olarak Oski’nin abone vasıflarına uygun olarak beş başlık altında toplanmış ve hesaplamalar Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yayımlanan” Evsel Katı Atık Tarifelerinin Belirlenmesine Yönelik Kılavuz” ve Türkiye İstatistik Kurumu verileri kullanılarak yapılmıştır.
Hesaplanan tarifeler, Ordu Büyükşehir Belediye Meclisimizce kabul edildikten sonra 2018 yılı itibariyle geçerli olmak üzere aylık olarak tahsil edilecek olup hesaplanan tarife bedelleri, aşağıdaki tabloda gösterilmektedir.
|
|
Abone Türlerine Göre Aylık Aktarma ve Bertaraf Bedeli |
|||||
|
MESKEN |
İŞYERİ SANAYİ |
ŞANTİYE |
RESMİ DAİRE |
DİĞER |
TOPLAM |
|
|
193.664 |
18.337 |
23.239 |
1.252 |
9.756 |
246.248 |
|
|
Atık Kg /Gün |
2,635 |
18,630 |
18,080 |
32,320 |
6,840 |
78,505 |
|
% Atık Oranı |
37,0% |
24,8% |
30,5% |
2,9% |
4,8% |
100,0% |
|
Aylık TL |
0,66 ₺ |
4,67 ₺ |
4,53 ₺ |
8,10 ₺ |
1,71 ₺ |
|
27.10.2010 tarih ve 27742 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren ''Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik'' Geçici Madde 1-“(1) 26/10/2011 tarihi itibarıyla bu Yönetmeliğe, tarife belirleme, abonelik, sözleşme, teknik altyapı eksiklikleri ile kendi aralarında maliyet ve bölüşüm hesabı yapmayanlar da dahil olmak üzere, uyum sağlayamamış olan atıksu altyapı yönetimleri ve evsel katı atık idareleri, 31/12/2018 tarihine kadar bu Yönetmeliğe uyum sağlamakla yükümlüdürler.” hükmü gereğince belirlenen tarifelerin ilgili tarihe kadar uygulanması gerekmektedir.
Her türlü soru, görüş ve önerilerinizi cevre@ordu.bel.tr adresine mail yoluyla iletebilirsiniz.
''Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik'' 23. Madde hükümleri gereğince halkımızın bilgisine ilanen duyurulur.